"אבא/ אמא, היום הייתי בחידר ו…."
"החברה שלי בבית הספר העליבה אותי ש…"
"אני לא מוכן יותר ל…"
כמה פעמים יצא לנו לשמוע את המשפטים האלו מהילדים?
הרב אברהם דרובינר שליט"א, יו”ר מכון באורח מישור,
מנהל ת”ת בנתיבות ומפקח חינוכי בת”ת באופקים, מאבחן ומטפל רגשי
בשיח מעצים:
בזמן ה'פעילים' היתה משפחה שהסכימה להעביר את הילדים
מחינוך חילוני לממלכתי דתי ובשום פנים ואופן לא לתורני.
הפעילים הסתפקו האם להעביר לממ"ד או להשאיר את הילדים בחינוך חילוני.
החליטו לשאול את הבריסקער רב.
כשהגיעו, היה שם גם מרן הרב שך זצ"ל,
שהיה אברך מבאי ביתו של הבריסקער רב.
מרן הרב שך ברר מולם אם הוא יכול להיכנס יחד איתם ולשמוע מה עונה הרב.
הם הסכימו.
כשנכנסו לרב ושאלו את השאלה, הבריסקער רב דיבר בתקיפות גדולה
נגד הממ"ד ומה שהם הורסים את היהדות וכו'.
מרוב פחד יצאו הפעילים מהחדר של הרב…
"מה אתם מתכוונים לעשות?" שאל מרן הרב שך.
"הבריסקער רב אמר לא להעביר…" הם השיבו, בטוחים בתשובה.
"לא נכון", השיב השיב מרן הרב שך. "הרב לא אמר לא להעביר
ולכן צריכים להעביר את הילדים לממ"ד. אני מוכן לקבל את האחריות".
ואכן כך עשו.
כעבור תקופה, שאל הבריסקער רב, "מה עשו עם הילדים ששאלו אותי?"
ענו לו בחשש שמרן הרב שך אמר להעביר לממ"ד.
חייך הבריסקער רב ואמר: "הרב שך יודע לשמוע"…
מכאן אנו למדים
יסוד גדול בחינוך:
להתרגל לשמוע לילדים.
ובמקום להחליט מיד שאני הבנתי מה קרה ולהגיב מיד,
לעצור ולברר היטב מה קרה ולשמוע את כל הצדדים.
ולענייננו:
אנחנו שומעים דברים ומפרשים אותם לפי הראש שלנו,
הבעיה היא שלילד יש ראש אחר ומחשבות אחרות,
אם אני לא מתרגל לשמוע עד הסוף ולהבין באמת מה קורה איתו,
בדרך כלל אני מגיב לא נכון ובסוף אני מתחרט (עוד הפעם…) על מה שעשיתי.
וכל מילה נוספת מיותרת…